Mitt favoritplagg

Ett av mina favoritplagg är kashmirtröjor, som känns ovanligt passande nu när vintern närmar sig med stormsteg. Något man också ska tänka på är att kashmir passa ganska bra på sommaren också med tanke på sin utomordentliga andningsförmåga. Kashmir karaktiseras av superb kvalité och har ett legendariskt rykte. Jag vill egentligen bara slå ett slag för kashmirtröjor, färg och modell är upp till var och en. I USA har kashmiren slagit igenom på ett helt annat sätt än här i Europa, jag köpte en lite tjockare stickad kashmirtröja i New York som idag hör till en av mina favorit tröjor då den är riktigt skön att bära.

Pringle of Scotland
är en känd återförsäljare av kashmirprodukter som förser bland annat det brittiska kungahuset med kashmirplagg. Deras plagg andas högsta kvalité och har gjort det sedan 1870-talet. I USA fanns det mycket kashmirprodukter från bland annat JPress och på Ralph Lauren. Tänkte låna en intervjufråga samt svar från en intervju från manolo.se

Vad särskiljer då kashmir av hög kvalité för dålig?
- När det gäller billigare kashmirplagg är det vanligt att spara på råmaterialet och inte sticka lika tätt, vilket gör att plagget lätt tappar formen. Det går faktiskt att blanda upp kashmiren med upp till 8% andra material utan att behöva ange detta på etiketten.



Kommentarer
Postat av: My Heritage

En kabelstickad kashmirtröja står överst på min önskelista, hoppas tomten är snäll i år!

2008-11-23 @ 16:11:16
URL: http://myheritage.blogg.se/
Postat av: Henrik

vore ju inte helt fel alltså :) men smakar det så kostar det... :P

2008-11-24 @ 00:21:08
URL: http://borgs.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0